ARISE!
WALK DOG EAT DONUT


Ken Kobland

USA 1999

Weltvertrieb:
Ken Kobland, 306 Bowery, New York, NY 10012 , USA. Tel.: (1-212) 674 7908. Fax: (1-212) 674 7366.
E-mail:
vonkob@mindspring.com
Format: Video, Farbe
Länge: 30 Minuten
Sprache: englisch
Arsenal        10.02., 17.00
CineStar 5 11.02., 15.00
CineStar 5 12.02., 23.45
“Ken Koblands Arbeit ist ein halb abstraktes, melancholische Videopoem, das aus Bildern besteht, die aus fahrenden U- und S-Bahnwagen in New York und Berlin aufgenommen wurden. In den Film eingeflochten sind Auszüge aus einem Tagebuch (mit verzweifelten Epigrammen wie ‘Jeder Sinn löst sich auf’) und einer russischen Ballade. Das Video ist repetitiv, aber nie monoton und beschwört eine urbane Traurigkeit, die so eindringlich geschildert ist, daß sie zu einer Philosophie des Verlustes und der Resignation wird.” Stephen Holden
Ken Koblands dreißigminütiges Arise! ist eine Meditation über die alltägliche Routine, die persönliche ebenso wie die politische, über Geschichte und die Tatsache, daß Kreativität und ständige Traurigkeit sich nicht gegenseitig ausschließen. Kobland hat Filme gemacht, die formal genauso aufregend sind wie dieser. Andere sind emotional zwar ebenso aufschlußreich, noch nie hat der Regisseur jedoch Gefühl und Form so eng miteinander verbunden wie hier.

Very simply the piece is about going on... going on in the face of It.
And about winding up where one began.
We begin with a sort of reminiscence, projecting film footage from twenty years ago. We end by revisiting the landscape of that earlier footage, suggesting, I suppose, that over the years we often dont come very far from where we begin. The principal imagery is an urban landscape study; the vaguely glimpsed public-transit riders of the New York subway and the Berlin S-Bahn. Here another crossing and connecting; a familiar landscape but in distant locales, alike and distinct at the same time. One leaves, one travels, but finds its always the same images one is drawn to. The text (the subtitles), the banal meditation on lifes transcience and loss, are the possible translation of the ballads lyrics; while each time the same song plays its text is different and so perhaps the question of texts authenticity. Finally the film borrows a piece of the soundtrack from Fellinis 8 1/2, the critics scathing critique of self-indulgent art. (But what else is art?) And in the end the landscapes merge, the cottages parade and the subways dance by...
Beyond all this, or beside it, its the rhythms and the pure beauty of the images, the ghosts in the trains and the symphony of these machines, their layers of reflections and framings, the way they merge and diverge, and the orchestration of their sounds, and how much like trains the trails of thoughts are, and how our lives pass by like the landscapes.

Biofilmographie / Biofilmography
Ken Kobland wurde im September 1946 in New York geboren. Er studierte Kunst, Philosophie und Architektur am Union College in Schenectady, New York und an der Columbia University. Seit 1975 dreht Ken Kobland Filme und Videos. Unter anderem entstanden zahlreiche Filme, die im Rahmen der Theaterstücke der New Yorker Wooster Group gezeigt wurden. Er war außerdem bei einer Reihe von Dokumentarfilmen für die Fernsehsender PBS und ZDF als Kameramann tätig. Seit 1980 gehörte Kobland zum Vorstand des mittlerweile geschlossenen berühmten New Yorker Kinos Collective for Living Cinema. Ken Kobland war 1986 bis 1987 Gast des Berliner Künstlerprogramms des DAAD.
Ken Kobland was born in The Bronx, New York, in September 1946. He graduated in Art with a minor in Philosophy from Union College, Schenectady, New York, in 1969. From 1967 to 1968 he attended the Columbia University School of Architecture. Since 1975, Ken Kobland has produced film and video artworks, including a number of performance/media pieces for theatrical presentation in collaboration with The Wooster Group, the New York-based experimental theatre. Koblands cinematography credits include a range of documentary works on artists and art as well as broadcast specials for PBS and ZDF-Germany.

Films/Filme
1973: Houdini. 1975: The Tooth of Crime. 1976: Frame. 1977/78: Vestibule. 1978/79: Nayatt School Film. 1979: Near and Far/Now and Then. 1980: Point Judith Film. 1981: Landscape and Desire. 1983: Miami Man in Landscape Loop (Forum 1987). 1984: The Communists are Comfortable (Forum 1987).1986: Flaubert Dreams of Travel... (Forum 1987). 1988: Berlin Tourist Journal (Forum 1989). 1990: Foto-Roman. 1990: One-Hour/Dallas,Tx. 1992: Stupa. 1993: Moscow X. 1994: End Credits. 1996: The Shanghaied Text. 1999: Arise! Walk Dog Eat Donut.