TEATRO AMAZONAS

Sharon Lockhart
USA/Brasilien 1999

weltvertrieb: Tim Blum, 2042 Broadway, Santa Monica, CA 90404, USA
Tel.: (1-310) 453 8311
Fax :
(1-310) 453 2821
e-mail: Blumpoe@earthlink.net

Buch:Sharon Lockhart
Kamera: Rodolfo Sanchez
Schnitt: Mo Henry
Chor: Coral do Amazonas
Produzent: John McColpin


Format: 35mm, Farbe, 1:1.85
Länge: 40 Minuten, 24 Bilder/Sek.
Sprache:
Portugiesisch
CineStar 5    13.02., 23.00 
CineStar 5 20.02., 15.00
Sharon Lockharts neuer Film wurde im Juni 1999 im Teatro Amazonas in Manaus, Brasilien gedreht. Man könnte ihn als eine wörtliche Interpretation der Idee ‘eine Kultur betrachtet die andere’ ansehen. In diesem Fall handelt es sich um die der Einwohner der Stadt Manaus. Lockhart füllte die Sitze des 102 Jahre alten Opernhauses, das tausend Meilen von der Mündung des Amazonas entfernt ist, mit einem Querschnitt aus der eingeborenen und der europäischen Bevölkerung der Stadt und nahm dieses aufmerksame Publikum von der Bühne des Theaters herab auf. Während sie von einer unbewegten Kameraperspektive aus ungeschnittene 29 Minuten lang gefilmt werden, hören die Zuschauer einer live-Darbietung des ‘Chorals do Amazonas’ zu.
Indem sie ihren Film im Teatro Amazonas spielen läßt und ihn mit Zuschauern bevölkert, die repräsentativ sind für jedes Stadtviertel von Manaus, bricht Lockhart mit dem überlieferten Verfahren der ethnographischen Dokumentarfilme, befreit so den Film von den strikten Prinzipien kultureller Beobachtung und läßt ihn stattdessen in einer weniger artikulierten, mehr verinnerlichten und deshalb stärker filmischen Weise durch Raum und Zeit treiben.

Sharon Lockharts new film, TEATRO AMAZONAS, was shot in the Teatro Amazonas in Manaus, Brazil, in June of 1999. The film might be considered a literal interpretation of the idea of one culture looking at another. In this case the culture we are looking at is that of the inhabitants of the city of Manaus. Lockhart filled the seats of the one-hundred and twenty-year-old opera house, one thousand miles from the mouth of the Amazon, with a cross-section of the regions indigenous and European population and filmed them, an attentive audience, from the theaters stage. Photographed from a stationary camera position in one unedited twenty-nine minute take, the audience listens to a live performance by the Choral do Amazonas. The musical score, an original choral composition written by the Californian composer Becky Allen, begins with a solid chordal mass which gradually becomes silent over twenty-four minutes. As the sound of the choir diminshes, the audience sound rises and films the space.
By locating the film in the Teatro Amazonas and populating it with an audience that is representative of each bairro in the city of Manaus, Lockhart dispenses with the standard practice of ethnographic documentary. She resists the temptation to have her cast perform their tasks of daily life, finding them instead engaged in the relatively leisurely activity of observing. Lockhart frees the film from the strict moorings of cultural observation and allows it to float into a less articulate, more visceral and thus more filmic sense of time and space.

Biofilmographie / Biofilmography
Sharon Lockhart, wurde 1964 in Norwood, Massachusetts, geboren. Die amerikanische Künstlerin und Filmemacherin studierte am Art Center College of Design, Pasadena, und am San Francisco Art Institute. Sie lebt und arbeitet in Los Angeles. Zahlreiche Gruppen- und Einzelausstellungen in den USA, Europa und in Japan. Zur Zeit hält sie sich als DAAD-Stipendiaten in Berlin auf.
Sharon Lockhart was born in Norwood, Massachusetts, in 1964. The American artist and filmmaker studied at Art Center College of Design, Pasadena, and at San Francisco Art Institute. She lives and works in Los Angeles. Numerous exhibitions in America, Europe and in Japan. She is presently staying in Berlin as a DAAD fellow.

Films / Filme

1994: Khalil, Shaun, A Woman under the Influence. 1997: Goshogaoka. 1999: TEATRO AMAZONAS.