Ai Xuoi Van Ly
Le Hoang
Die lange Reise
The Long Journey
Vietnam 1997

 
Delphi-Filmpalast 11.02 11.00
CineStar 5 13.02 15.30
CineStar 5 08.02 15.00
Babylon 09.02 19.00
   
Produktion: Giai Phong Film Studios (Ho-Chi-Minh-Stadt).
Regie: Le Hoang.
Buch: Nguy Ngu, nach einer Vorlage von Nguyen Thien Dinh.
Kamera: Pham Hoang Nam. Ausstattung: Pham Nguyen Can.
Musik: Pham Minh Tuan, Phu Quang.
Ton: Vo Trong Tung.
Schnitt: Cam Van.
Produzent: Tran Thanh Hung.
Darsteller: Cong Ninh (Tan), Moc Mien (Mien), Ho Thai, My Uyen.

Format: 35mm, 1:1.37, Farbe. Länge: 90 Minuten, 24 Bilder/Sek.
Sprache: Vietnamesisch.

Kontakt: Giai Phong Film Studios, Duong Minh Hoang, 212 Ly Chinh Thang, Ho Chi Minh City (Saigon), Vietnam. Tel.: (84-8) 931 66 09, Fax: (84-8) 931 65 38.
 
1981 – die Wiedervereinigung Vietnams liegt sechs Jahre zurück. Der Geist der Revolution ist vergessen, die wirtschaftliche Situation schwierig . Tan, ein ehemaliger Vietkong, reist in das Heimatdorf seines Freundes Thai, dessen sterbliche Überreste er im Gepäck mit sich führt. Dabei erfährt er in einem Taxi, daß der Fahrer ein Soldat der südvietnamesischen Armee war. Früher waren die beiden Feinde, aber nun erleben sie die Versöhnung. Später trifft er Mien wieder, auch sie war früher Soldatin und arbeitet inzwischen als Händlerin.
Bei diesen Begegnungen erkennt Tan gleichermaßen die düstere Realität und die Hoffnungen Vietnams. Kinder singen in einem Kindergarten, der früher ein Kampfplatz war. Sie repräsentieren die Zukunft und erinnern zugleich daran, daß die Umwälzungen der Vergangenheit in Vergessenheit geraten sind. Die lange Reise, dieses Road-movie voll ungewöhnlicher Erfahrungen, beschreibt die Krise des revolutionären Geistes und zeigt, daß der Überfluß des Materialismus eine Realität geschaffen hat, die von Schmugglern und korrupten Bürokraten geprägt ist.
Kim Ji-Seok
It is 1981, six years after Vietnam’s war of reunification. The spirit of revolution has been forgotten as Vietnam faces a difficult economy. Director Le Hoang emphasises the old social values of honour and cooperation in the story of Tan, a former Viet Cong who travels to the home village of his friend Thai, whose remains he is taking back for burial. Tan meets many people on his journey. When he takes a taxi after missing the train, he learns that the driver was a soldier in the Southern Vietnamese Army. Former enemies, Tan and the taxi driver find now reconciliation. Mien, also a former soldier, is now a trader. Mien carries material goods, and Tan carries the spirit of a friend. In these meetings, Tan sees both the dark reality and hopes of Vietnam. Children sing in a kindergarten that was once a battlefield, offering future hope, but also a reminder that revolutionaries of the past have been forgotten. The travellers never forget the meaning of prayer, as seen in ceremonies for the dead. THE LONG JOURNEY looks at the crisis of the revolutionary mind with the message that the overflow of materialism has resulted in a reality full of smugglers and corrupt bureaucrats.
Kim Ji-Seok
 

Le Hoang, born in Hanoi in 1956, graduated from the Hanoi Cinema and Stage College in 1982. He wrote several scenarios for documentary films and feature films. In 1995 he directed his first feature film The Knife. Since 1997 he has been deputy general secretary for the Association of Vietnamese Filmmakers.
Films (selection) / Filme (Auswahl)
1994: The Little Conscience. 1995: The Knife. 1997: THE LONG JOURNEY. 1999: The Golden Key.