Fei Ya Fei vermischt eine tausend Jahre alte Peking-Oper
über Geldgier und ihre Folgen mit einer Tragikomödie, die
im heutigen Beijing spielt, in der Silvesternacht 1999 / 2000. Der
Ex-Sträfling und Schuldeneintreiber Baldy kettet sich mit einer
Handschelle an einen verschuldeten Dichter (zugleich ein guter Freund),
um ihn zur Begleichung seiner Außenstände zu zwingen. Zusammen
mit dessen Freundin, die während des gesamten Films vielsagend
schweigt, verbringen sie die Nacht in dessen Wohnung. Der starke Alkoholkonsum
fördert schrittweise die Wahrheit über ihre Beziehungen
und ihre Vergangenheit ans Licht.
Aufgrund des starken finanziellen Drucks, den ich oft erlebt
habe, wollte ich schon immer einen Film über Geld drehen. Mit
Fei Ya Fei war die Gelegenheit dazu gekommen. Die alte Peking-Oper
Die Erzählung von der schwar-zen Schale gefiel mir
gut, weil sie die Tragödie des materiellen Triumphs über
die ideellen Werte auf sehr komische Weise beschreibt. Während
ich den Film schnitt, verzichtete ich jedoch auf viele der komischen
Elemente, obwohl ich zunächst vorhatte, mit dem Thema Geld auf
leichte Weise umzugehen, aber die Realität der auf Geld fixierten
Gesellschaft Chinas schloß dies aus. Wie diese rein materialistisch
ausgerichtete Gesellschaft seit tausend Jahren ohne die geringste
Veränderung existieren kann, ist eine Frage, auf die ich keine
Antwort habe.
Li Ying |
A 1,000-year-old Peking Opera tale of greed and its
consequences is intermingled with a tragi-comedy set in Beijing on
New Years Eve 1999. An ex-con and debt collector (Baldy)
handcuffs himself to an indebted poet (by chance, an old friend) to
force him to pay up. Joined by the poets girlfriend (who maintains
a determined, erotic silence throughout), they spend a drunken night
in the poets home that gradually exposes the truth of their
relationship and past. As the two men strive to express their passion,
the poets effete sentiment and ardor are gradually overwhelmed
by Baldys raw scorn for the pretense of love, a point driven
home as he fornicates with his flute. The charged atmosphere (punctuated
by three looming dogs) escalates to Baldys confession of his
attempt to murder his mother and then disintegrates as all three find
themselves wretchedly doubting their values, words and poses, past
and present.
Because of intense financial pressures that I often experienced,
I had always wanted to shoot a film about money. Flying Flying gave
me the opportunity to do so. I was attracted to the Peking Opera story
Tale of the Black Bowl because it expresses the tragedy
of moneys triumph over civilized values in a very comical fashion.
During the editing of this film, however, I ended up removing much
of the comic elements. I had been telling myself to treat the theme
of money in a light way, but the reality of Chinas Money
civilization precluded such an approach. How Money civilization
has endured for 1,000 years without the slightest change is a question
for which I have no answer.
Li Ying |