The American Nightmare untersucht die Entstehungszeit
des US-amerikanischen Horrorfilms in den frühen 70er Jahren,
als mehrere junge, talentierte Einzelgänger alle Konventionen
des Genres brachen. Mit einem kleinen Lowbudgetfilm, Die Nacht der
lebenden Toten, entstand der neue Trend, der soziale Kommentare und
umwerfende, die Eingeweide strapazierende Effekte an die Stelle von
politischen Metaphern setzte. Monster waren keine Riesenameisen mehr,
die für den Kommunismus standen, oder blutsaugende Vampire, sondern
unsere Nachbarn und Familienangehörigen. Diese Filme reflektierten
die stürmischen Ereignisse der Zeit, die verstörenden Bilder
des Vietnam-Krieges in den Abendnachrichten und die Auswirkungen von
Rassismus, Anti-Kriegs-Demonstrationen und der sexuellen Revolution
auf die Gesellschaft.
Wie der Erneuerer von Spezialeffekten, Tom Savini, erläutert,
fand er seine realistischsten Ideen zu geronnenem Blut in den Bildern,
deren Zeuge er während seiner Zeit in Vietnam geworden war. David
Cronenbergs frühe Werke wie Shivers und Rabid erforschten eine
Mischung aus Horror und abweichendem sexuellen Verhalten und feierten
dabei die sexuelle Freiheit...The American Nightmare zeigt Ausschnitte
aus den berühmten Filmen jener Zeit, Interviews mit den Regisseuren
und Archivmaterial über die politischen Hintergründe. |
Featuring the masters of the genre, George Romero, Tobe
Hooper, Wes Craven, David Cronenberg and John Carpenter and their
works, The American Nightmare examines a seminal period of the US-American
horror film, when in the early 70s, several young and talented
mavericks broke all conventions of the genre. A small, low-budget
movie by the name of Night of the Living Dead kick-started the new
trends, when the genre re-invented itself and started to incorporate
social commentary and groundbreaking, gut-spilling effects in place
of political metaphors. Monsters were no longer giant ants masquerading
as communism or blood-sucking vampires, but rather our neighbours
and family members. These films were nothing more than a reflection
of the tumultuous events of the time, the disturbing images of the
Vietnam War on the nightly news, the effects of racism on society,
anti-war protests and the sexual revolution.
As special effects innovator Tom Savini reveals, his most realistic
ideas for gore came from images he witnessed first-hand during his
time in Vietnam. Aside from reflecting on the violence of the time,
the horror films of the 1970s in many ways reflected and contributed
to the sexual revolution. David Cronenbergs early works such
as Shivers and Rabid explored a mix of horror and deviant sexual behavior,
celebrating the sexual freedom established by the Woodstock generation
The American Nightmare features numerous clips from all the famous
films of the era, interviews with their filmmakers, and archive footage
of the political times, serving as a backdrop. |