Suicide Shelly Silver USA / Japan 2003 |
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Produktion: House Productions, |
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Suicide sind siebzig Minuten voller verrückter
Grübeleien einer fiktiven Filmemacherin über das Reisen und die
Familie, über Geschichte, Tod und Sex, entstanden bei der Durchquerung
einer Welt der Einkaufszentren, Flughäfen und Bahnhöfe, auf der
verzweifelt hoffnungsvollen Suche nach einem Grund zum Weiterleben. Als
persönlicher Tagebuch-Film und mit der Regisseurin in der Rolle der
imaginären Filmemacherin gedreht, kommt Suicide nervös, düster
und komisch daher. Ein gewagter Flirt mit dem Autobiografischen, das sich
selbst enthüllt, und ein wilder Trip, bei dem die Heldin immer tiefer
in das Schattenreich zwischen Realität und Fantasie gerät. Shelly
Silver: Zu Beginn des Films spielt eine gesichtslose Frau, Amanda,
mit dem Gedanken, sich das Leben zu nehmen. Doch anstatt diesen unumkehrbaren
Akt zu realisieren, entscheidet sie sich, von zu Hause fort zu gehen. Dieser
Impuls zur Flucht, der in der einfachsten Form der Selbsterhaltung seinen
Grund findet, setzt ihre Geschichte, ihre Reise in Gang. Der Film trägt
zwar den Titel Suicide, er handelt aber nicht wirklich vom Selbstmord. Selbstmord
ist der auslösende Stachel, der die Handlung und die Heldin in Gang
bringt und in Gang hält, in dieser Geschichte vom Begehren und vom
Verlust des Begehrens. Suicide is 70 packed minutes of a fictional filmmaker's crazed ruminations on travel, family history, death and sex as she traverses a world of malls, airports and train stations, chronicling her fiercely hopeful search for a reason to continue living. Shot to resemble a personal diary film, and starring the director herself as the imaginary filmmaker heroine, Suicide is edgy, dark and funny; an audacious act of flirting with the revelatory autobiographical. It is a wild ride, as the heroine slips ever further into the shadow areas between the real and the imagined. Shelley Silver: At the start of the film, a faceless woman, Amanda, contemplates taking her own life. Rather than immediately taking this extreme and irreversible measure, she decides to leave home. This impulse to flee, based on the simplest form of self-preservation, sets the story, her voyage, in motion. The film is called Suicide, but its not really about suicide. Suicide is the spark that starts and keeps the narrative and the heroine running. This is a story of desire or the loss of desire... Desire is embedded within each frame of video, in the space between two people standing on a train platform, in the small hairs at the tip of a mans ear, in the movement of a womans frown changing to small secret smile as she stares defiantly into the camera. It is ever present in the repetitive beat and abrupt cut to silence of the music, paralleling the violent connect/disconnect of the heroine's psyche. Shelly Silver, geb. 1957 in New York. Studium an der Cornell University und an einem Studienprogramm des Whitney Museum of American Art. DAAD-Stipendiatin in Berlin. Filme seit 1980, u.a. The Houses That Are Left (1991), April 2nd. Former East / Former West (1994), 37 Stories About Leaving Home (1996), Small Lies, Big Truth (1999). |
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