28th International Forum of New Cinema
Yo-Yo Ma: Inspired by Bach

Kanada 1997

Part 1: The Music Garden
Kevin McMahon
Part 2: The Sound of the Carceri
François Girard
Part 3: Falling Down Stairs
Barbara Willis
Part 4: Sarabande
Atom Egoyan
Part 5: Struggle for Hope
Niv Fichman
Part 6: Six Gestures
Patricia Rozema
Produktion und Weltvertrieb/production company and world sales:
Rhombus International
489 King St. W, Ste 102, Toronto Ont M5V 1L3
Tel.: (1-416) 9717856, Fax: 9719647
e-mail: Rhombus@total.net
Musik/music: Johann Sebastian Bach: Sechs Suiten für Solo-Cello, BWV 1007-1012

Format: Video, Farbe/colour
Länge/running time: 57 Minuten/minutes (Teil 1/Part 1), 55 Minuten/minutes (Teil 2-6/Part 2-6)


Part 1/2: Arsenal Do 12.2. 17.30 OmU/OF
Part 3/4: Arsenal Fr 13.2. 17.30 OF/OmU
Part 5/6: Arsenal Sa 14.2. 17.30 OmU/OmU

Sechs einstündige Filme, in denen sechs Regisseure einer Idee des berühmten Cellisten Yo-Yo Ma folgten und sich durch die visuelle Qualität von Johann Sebastian Bachs 'Suiten für Solo-Cello' zu eigenständigen Werken inspirieren ließen. Sie entstanden in enger Zusammenarbeit mit Künstlern aus anderen Disziplinen.

''Für die erste Suite erforschte die Gartenarchitektin Julie Moir Messervy zusammen mit mir Themen aus dem Bereich Natur. Für die zweite Suite half mir der Filmregisseur François Girard, der kühnen Raumphantasie und Perspektive im Werk von Piranesi nachzugehen. Für die dritte Suite choreographierte Mark Morris einen neuen Tanz. Für die vierte Suite schuf der Filmemacher Atom Egoyan einen Film, in dem die Musik als Hauptperson für die Verbindung zwischen menschlichen Darstellern sorgt. Für die fünfte Suite ergründete der Kabuki-Schauspieler Tamasaburo Bando die Themen Pathos und Transzendenz. Für die sechste Suite schließlich zauberten die Eistänzer Jayne Torvill und Christopher Dean einen festlich-kosmischen Lauf auf dem Eis. Alle Künstler, mit denen ich hier gearbeitet habe, haben die Grenzen ihrer Kunst erweitert - so wie Bach die Grenzen der Tradition überschritt, als er polyphone Musik für ein Instrument schrieb, das eigentlich für einstimmige Melodieführung bestimmt ist. Jedes Projekt veränderte meine Auffassung von der jeweiligen Suite und von der Art, sie zu spielen. Das ganze Unternehmen, in dem Bachs Musik Tanz, Film und Gartenarchitektur inspirierte, gehört zu den faszinierendsten Erfahrungen meines Lebens.'' Yo-Yo Ma

''Wir leben in einer Zeit, die einen ungeheuren Überfluß an kultureller Information bietet, und wir müssen ständig entscheiden, was wir weitergeben wollen. Ich habe die Suiten das erste Mal vor zwölf Jahren aufgenommen. Ich freue mich sehr darüber, daß ich die Werke jetzt noch einmal in neuen Interpretationen einspielen konnte, die widerspiegeln, was ich in der Arbeit mit Künstlern anderer Disziplinen gelernt habe. Ich hoffe von ganzem Herzen, daß die Zuhörer so von Bach inspiriert werden, wie wir es waren.'' Yo-Yo Ma

Consisting of six one-hour films, conceived by cellist Yo-Yo Ma, Yo-Yo Ma: Inspired by Bach presents a multi-faceted celebration of Johann Sebastian Bach's 'Suites for Unaccompanied Cello'.

The programs demystify the creative process, using as an inspiration and catalyst J.S. Bach's 'Suites for Unaccompanied Cello'. We see the creative process at work as Ma and his fellow artists from different disciplines explore a Bach Suite as a starting point for an entirely new work. We hear the magnificence of the Bach Suite, see the work that has resulted from the collaboration, and share the insights and inspirations the artists have found in Bach's work.

''For the First Suite, garden designer Julie Moir Messervy and I explored themes related to nature. For the Second Suite, film director François Girard helped me explore daring spaces and perspective in the work of Piranesi. For the Third Suite, Mark Morris choreographed a new dance. For the Fourth Suite, director Atom Egoyan created a film in which music is the link between human characters. For the Fifth Suite, Kabuki actor Tamasaburo Bando explored themes of pathos and transcendence. For the Sixth Suite, ice dancers Jayne Torvill and Christopher Dean skated a celebratory cosmic dance.

All of the artists with whom I worked have stretched the limits of their art forms, just as Bach stretched traditional limits when he wrote polyphonic music for what is essentially a single-line instrument. Each collaboration has transformed my understanding of the Suite and how to play it. This project, in which Bach's music inspired dance, film, and garden design, has been one of the most exhilarating experiments of my life.

We live in a time when a tremendous amount of cultural information is available, and we have to reexamine constantly what is worth transmitting. I first recorded the Suites twelve years ago. I treasure the opportunity to re-record these pieces now and to offer new interpretations that reflect what I have learned in working with artists from other disciplines. It is my dearest hope that listeners will be inspired by Bach, just as we have been.'' Yo-Yo Ma

mailto:intforum@fdk-berlin.de

Home