28th International Forum of New Cinema
Hou Hsiao-Hsien Hua Hsiang
Portrait von Hou Hsiao-Hsien
Olivier Assayas
Taiwan/Frankreich 1997

Produktion/production company:
Chinese Public Television, Hsu Hsiao-ming Film Corp., Arc Light Films, AMIP - La Sept/arte, INA
Weltvertrieb/world sales:
Taiwan Film Centre
4th Floor, No. 19, Lane 2, Wan Li Street, Taipeh
Tel. (886-2) 239 60 26, Fax 239 65 01

Buch/screenplay: Olivier Assayas
Kamera/cinematography: Eric Gautier
Ton/sound: Tu du Che
Schnitt/editor: Marie Lecoeur

Format: 35mm, 1:1.66, Farbe/colour
Länge/running time: 91 Minuten/minutes


Akademie der Künste      Do 12.2. 19.30 OmU
Delphi-Filmpalast        Sa 21.2. 11.00 OmU
Kino 7 im Zoo-Palast     Sa 21.2. 18.30 OmU
Arsenal                  So 22.2. 15.00 OmU

Eine liebevolle Hommage auf den großen Regisseur der taiwanesischen 'Neuen Welle': ''Pausenlos und amüsant über sich und seine Arbeit redend, begleitet Hou Hsiao-Hsien Olivier Assayas, den Übersetzer und die Kameraleute durch Taipeh und in ein kleines Dorf außerhalb der Hauptstadt. Er besucht den alten Stadtteil, in dem er aufgewachsen ist, und redet mit Leuten, die ihn kannten, als er noch ein Kind war. Seine Eltern kamen aus Kanton und hatten vor, nur vorübergehend in Taipeh zu bleiben und bald wieder nach Hause zurückzukehren. Hou bezeichnet sich als taiwanesischen und nicht als chinesischen Filmemacher, erzählt von der Komplexität des politischen und sozialen Lebens und den Einfluß dieser Faktoren auf seine Filme. Seine ersten beiden Werke waren populäre Komödien, dann jedoch las er einige Bücher der Schriftstellerin Chu Tien-Wen und fand eine Seelenverwandte…

Auf der visuellen Ebene ist HHH ein ungewöhnlich detaillierter Dokumentarfilm. Eric Gautiers sondierende Kamera lenkt den Blick oftmals von der Hauptperson auf alltägliche Begebenheiten im Hintergrund des Bildes wie z. B. Besucher eines Restaurants, spielende Kinder oder das Anrichten einer Mahlzeit. Evokative Ausschnitte aus mehreren Filmen von Hou Hsiao-Hsien sind in diesen kenntnisreichen Tribut eines Regisseurs an einen anderen eingearbeitet.'' David Stratton

Olivier Assayas, geb. 1955 in Paris. Filmstudium. 1980-1985 Redakteur der 'Cahiers du Cinéma'. Filme: Désordre (1986), L'enfant de l'hiver (Forum 1989), Paris s'éveille (1991), Une nouvelle vie (1993) L'eau froide (1994), Irma Vep (1997).

''Hou escorts Assayas, his interpreter and the camera crew around Taipei and to the village outside the capital, talking continually and amusingly about himself and his work. In an old quarter of the city, he visits the neighbourhood where he grew up, and talks to people who knew him as a child. His parents, who came from Canton, expected their stay in Taiwan to be temporary and that they would soon go home again. Hou, who sees himself as a Taiwanese, not a Chinese filmmaker talks of the complexities of political and social life and how they affect his films. His first two films were comedies, but then he read the work of novelist Chu Tien-wen and found a soul-mate.

Critic Chen Kuo-fu discusses the importance of the Taiwanese 'New Wave', which also included filmmaker Edward Yang. When Hou's City of Sadness (1989), a depiction of the post-war history of Taipei as experienced by the members of an extended family, won the Golden Lion in Venice, it was a triumph not only for Hou but for the Taiwanese Film Industry. This seminal film broke the silence attached to the political development of Taiwan, and was a huge success on its home turf.…

Visually, HHH is unusually detailed for a documentary, with Eric Gautier's probing camera often leaving his subject to observe day-to-day events taking place in the background. Evocative clips from several of Hou's films are incorporated into this knowledgeable tribute from one filmmaker to the other.'' David Stratton

mailto:intforum@fdk-berlin.de

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