 |
ADIEU
FORAIN
ADIEU, SCHAUSTELLER
BYE BYE SHOWMAN
Daoud Aoulad
Syad
Marokko 1998
Produktion: Les Films
du Sud
Weltvertrieb:
Les Films du Sud, 25, rue Oued Fes, Appt. 12, Agdal, Rabat, Marokko
Tel.: (21-2) 777 44 02,
Fax: (21-2) 777 46 86
Regie: Daoud Aoulad-Syad.
Buch: Ahmed Bouanani, Youssef Fadel.
Kamera: Thierry Lebigre. Ton: Gèrome Ayasse. Schnitt: Ahmed Bouanani,
Nathalie Perrey. Produktionsleitung: Naôma Bouanani. Darsteller:
Hassan Esskalli (Kacem), Mohamed Bastaoui (Larbi), Abdellah Didane (Rabii),
Nezha Rahil (Nezha), Mohamed Miftah (Le Caôd), Abdellatif
Khamouli (der Einwanderer), Zohra Sadok (Fattoma), Zineb Smaiki (El Hajja).
Format: 35mm,
1:1.66, Farbe. Länge: 90 Minuten, 24 B/sek. Sprache: Arabisch.
|
Die Erde ist trocken, und die Bevölkerung im Süden hat keine
Lust mehr, sich unterhalten zu lassen. Adieu Forain, ein halbdokumentarischer
Spielfilm voller Gefühle und dabei so schweigsam wie die Welt, die
er beschreibt, berichtet von einer Kultur, die im Schwinden begriffen
ist. Drei Figuren stehen im Zentrum dieser Chronik, in der Nostalgie und
Traum miteinander verschmelzen. Der erste abendfüllende Film von
Daoud Aoulad Syad ist eine kühle und zugleich einfühlsame Darstellung
des Endes einer Ära. Daoud Aoulad Syad betont vor allem die Psychologie
und die Gefühle eines recht merkwürdigen Trios, bestehend aus
einem loyalen Travestie-Künstler, einem unleidlichen Sohn und einem
alten Mann, der nicht mehr lange zu leben hat. Alle drei sind von der
Sehnsucht getrieben, eine Tradition weiterleben zu lassen. Aber sie selbst
glauben nicht mehr an ihren Beruf nicht einmal in den seltenen
Momenten, in denen sie ein verblüfftes Publikum unterhalten. |
Rabii (Springtime), a young
dancer and transvestite, is hired by Kacem, a fairground operator who
has been travelling through the country with his gambling wagon for
many years. His first performance takes place the moment the story begins,
in the south of Morocco in villages hard hit by water shortages. It's
a story about fairground operators, the last of their kind. They are
a dying species of jokers. The film deals with three lives which temporarily
cross: Rabii who dreams of a place less harsh, Kacem who is ill and
is fleeing from a dark secret in the past which he cannot forget, and
finally his only son Larbi, a former boxer and prisoner, a violent personality,
a dreamer who ends up alone. The story is a bitter-sweet homage to fairground
people in a country which already has many difficulties, now made worse
by the drought. The earth is dying and tradition is dying, too. A people
without legends is condemned to die of exposure to the cold, says the
poet. But there is still hope. For Rabii. He is the most vulnerable
of them all. The outsider. Even though he doesn't understand the hatred
between Kacem and Larbi, he still manages to comprehend their deep loneliness.
The story of friendship he experiences in a small village is only a
flicker of hope. The fleeting glimpse of a white horse, galloping towards
more promising times. Bygone days, bygone customs The earth is dry and
the populations in the south no longer feel like spending their time
on entertainers.
|
Biofilmographie
/ Biofilmography
Daoud Aoulad-Syad wurde 1953 in Marrakesch (Marokko) geboren.
1981 promovierte er im Fach Physik. 1989 studierte er an der Pariser Filmhochschule
FEMIS. Im gleichen Jahr veröffentlichte er 'Marocains'. 1996 publizierte
er 'Boujaad espace et mèmoire'. Daneben arbeitet er auch als Photograph
und stellt seine Arbeiten seit 1986 regelmäßig aus, u.a. in
Frankreich, den Niederlanden, in Deutschland und den USA.
Daoud Aoulad-Syad was born in 1953 in Marrakesh (Morocco).
In 1981 he received a Ph.D. in physics. In 1989 he studied at the film
school in Paris (FEMIS). In the same year he published 'Marocains'. In
1996 he published 'Boujaad espace et mèmoire'. He also works as
a photographer, with regular exhibitions in France, the Netherlands, Germany
and the USA.
Filme / Films
1989: K ricature (Kurzfilm). Paris 13 juillet (Kurzfilm). 1991: Mémoire
Ocre (22 Minuten). 1993: Entre l'absence et l'oubli (20 Minuten). 1995:
Al-Oued (20 Minuten). 1998: Adieu forain |