| Jan
Peters Ich habe mich den ganzen Monat Dezember 1997 täglich
einer Rolle Film und dem entsprechenden Tonbandmaterial anvertraut. Die
unbearbeiteten, nur chronologisch zusammengefügten Rollen bilden
nun Dezember, 131. Ich spreche entweder direkt in die Kamera oder
fange die Dinge des alltäglichen Lebens so ein, wie sie gerade vor
das Objektiv kommen, so als könnte ich eine Kamera als Stift benutzen,
der dieses Tagebuch schreibt, und das Tonband als Diktiergerät, das
meine Gedanken notiert. Neben dem strengen Konzept ist dieser Tagebuchfilm
aber vor allem ein Stück Trauerarbeit, eine Suche nach meinem Freund
Grobi, der kurz zuvor gestorben ist. Gestartet als Arbeit gegen das Vergessen,
entwickelt sich der Film immer stärker zum Kontaktpunkt mit dem toten
Freund, der während der ganzen Drehzeit anwesend zu sein scheint.
|
During the month of December
1997 filmmaker Jan Peters shot a three minute reel of film every day.
Edited in chronological order, these thirty one reels form the film
DECEMBER, 1-31. The commentary which is sometimes recorded separately
and sometimes spoken directly to the camera is cut off abruptly
at the end of each reel, almost like a torn film, thirty-one times.
DECEMBER, 1-31 is a filmic diary with a radical subjective approach
which allows a free association of images. Jan Peters avalanche
of speech and images combines biographical anecdotes, banal observations
and philosophical reflections. Peters theory is, that, as long
as he calls a spade a spade, the relationship of any of these images
to his life will eventually become self-evident. He is obliged to try
and make these connections, moreover, in spite of the dramatic rupture
caused by the death of his best friend. Making DECEMBER, 1-31 was an
ironic, manic, consistent but also humorous way of working through his
grief; an exercise which began with his pain at the impossibility of
the synchronicity of death and life and continued with the attempt
via the film to maintain contact with his dead friend. The search
for signs, signals and messages in his every day environment takes the
filmmaker to the rooftops of Paris, to a radio telescope in Nançay,
into the internet, to a seance and finally, to the French alps.
|