![]() |
BHOOTHAKANNADI Das Vergrößerungsglas Magnifying Glass A.K. Lohithadas Indien 1997 Produktion: Kripa Films, Kerala Weltvertrieb: Kripa FilmsKripa Cotton Hill, Vazhuthacaud, Thiruvananthapuram-695 014, Kerala/India Tel. (91-0471) 341 669, Fax 327 242 e-mail: kiridomunni@kripakiridom.com Buch: Karanakuran Lohithadas Kamera: Venu Ausstattung: Premachandran Musik: Johnson Darsteller: Muhammed Kutty Mammooty, Sree Lekshmy, Sindhu, Remya Sprache: Malayalam Format: 35mm, Cinemascope, Farbe Länge: 115 Minuten, 24 B/sek. |
Delphi-Filmpalast Do.18.02.1999 16.30 |
|
Die
Geschichte eines Uhrmachers. Die Lupe, die er benutzt, um das Uhreninnere
zu erkennen, wird allmählich zu einem untrennbaren Teil von ihm.
Er beginnt alles um sich herum stark vergrößert wahrzunehmen.
Der Uhrmacher ist Witwer und steht zusammen mit seiner Tochter in engem
Kontakt zu seiner Jugendliebe und deren Tochter. Dieses kleine Mädchen
wird eines Tages vergewaltigt und ermordet. In seiner Verzweiflung darüber
tötet der Uhrmacher den Mann, den er für den Täter hält.
Er wird verurteilt und kommt ins Gefängnis. Eines Tages sieht er
durch ein kleines Loch in der Gefängnismauer und durch seine Lupe,
wie ein Gefängniswärter ein Mädchen verfolgt und vergewaltigt.
Als er dem Wärter kurz darauf begegnet, gerät er völlig
außer sich und schlägt ihn zusammen. Man trennt die beiden
mit Gewalt. Auf die Fragen des Gefängnisdirektors nach den Gründen
seines Handeln zeigt er ihm das Loch in der Wand
Das Vergrößerungsglas
ist eine Liebesgeschichte mit melodramatischem Ende und ein Beispiel
für das wundersam wiederbelebte Erzählkino in Südindien.
Damit hat Kerala Chancen, zum neuen Lieblingsland von Cineasten zu werden.
Dorothee Wenner |
The story of a watchmaker.
The magnifying glass which he uses to look at the inside of the watch
slowly becomes an integral part of himself. He starts seeing everything
around him in a highly magnified manner. The watchmaker is a widower
whose wife died of a snakebite a long time ago. He and his daughter
are close to his first love and her daughter. One day this little girl
is raped and murdered. In his despair the watchmaker kills the man he
considers the perpetrator. He is condemned and goes to prison. One day,
while looking out through a hole in the prison wall, using his magnifying
glass, he sees a group of blind people on a nearby hill. Among the group,
the only person with sight is a young girl who resembles the dead girl.
The watchmaker makes it a habit to go to the hole and watch the group
whenever he can. One day he sees through the magnifying glass that the
prison warden chases the girl and rapes. The sight of the warden a short
while later makes him lose control. He attacks him and beats him up
until others forcibly separate the two. When the prison director asks
him why he did this, he explains his reasons. The watchmaker then takes
the director to the hole
The Magnifying Glass is a love
story with a melodramatic ending and an example for the wonderfully
revived narrative cinema in Southern India. Kerala is in the running
for becoming the new favourite of cineastes. |
Biofilmographie
/ Biofilmography Ambazhathil Karanakuran Lohithadas wurde am 10. Mai 1955 in Chalakkudi (Südindien) geboren. 1985 begann er Geschichten für das Malayalam-Theater zu schreiben. Seit 1987 verfaßt er Drehbücher für das Malayalam-Kino. Sein erstes Drehbuch, Thaniyavarthanam, wurde von dem Regisseur Sibi Malayil mit Muhammed Kutty Mammootty in der Hauptrolle verfilmt. In zehn Jahren hat er dreiunddreißig Drehbücher geschrieben, von denen vier von jungen Regisseuren verfilmt wurden. Das dreiunddreißigste, BHOOTHAKANNADI, brachte er selbst auf die Leinwand. Ambazhathil Karanakuran Lohithadas was born on May 10th, 1955 in Chalakkudi (South India). In 1985 he started writing stories for Malayalam Language Drama. Since 1987 he has been writing scripts for Malayalam language Cinema. His first screen play, 'Thaniyavarthanam', was filmed by the director Sibi Malayil with Muhammed Kutty Mammootty in the lead role. In ten years he has written thirty-three film scripts. Four of these were filmed by new directors. He has directed his thirty-third script BHOOTHAKKANNADI himself. |
|
![]() |