 |
VIEHJUD
LEVI
Didi
Danquart
Deutschland
1998
Produktion:
Zero Film; Dschoint Ventschr, Zürich; Lotus Film, Wien
Weltvertrieb: Cinepool/Telepool Sonnenstr. 21, D-80331 München
Tel. (4989) 558760, Fax 55876188
Buch:
Didi Danquart, Martina Döcker
Kamera: Johann Feindt
Musik: Cornelius Schwehr
Szenenbild: Susanne Hopf
Schnitt: Katja Dringenberg
Darsteller: Bruno Cathomas, Caroline Ebner, Ulrich Noethen, Eva Mattes
Sprache: Deutsch
Format:
35mm, 1:1.85, Farbe Länge: 95 Minuten, 24 B/sek. |
1935,
ein Tal im Schwarzwald. Der Viehhändler Levi kommt, wie jedes Jahr,
ins Tal, um seine Geschäfte zu machen. Levi hat sich zudem vorgenommen,
Hand und Herz von Lisbeth Horger, der Tochter des Horgerbauern, zu gewinnen.
Doch er findet das Tal verändert vor. Aus der Hauptstadt hat die
Reichsbahn den Ingenieur Fabian Kohler und einen Trupp Bahnarbeiter geschickt,
um den Schaden an einem Eisenbahntunnel zu reparieren. Mit ihnen zieht
auch ein neuer Geist in die geschlossene Welt des Schwarzwaldtals ein.
Für Lisbeth ist eine Zeit der Entscheidung angebrochen, sie muß
wählen zwischen ihrem Freund Paul Braxmeier und Levi. Aber auch für
die anderen beginnt kaum spürbar die neue Zeit: der Horgerbauer verkauft
dem Juden Levi kein Vieh mehr, Hakenkreuzfähnchen stehen im Gasthof
auf dem Stammtisch, die Reifen an Levis LKW werden aufgeschlitzt. Eine
vertraute Welt wird feindselig. Keiner steht für Levi ein. Außer
Lisbeth. Didi Danquart: Viehjud Levi ist ein Mikrokosmos, in dem
Faschismus ebenso wie heutige ethnische Konflikte zu entdecken sind. Die
Frage ist, wohin es mit uns geht, sagt Levi zu Lisbeth. Ein Satz, der
über zwei Dinge spricht: sein Ausgegrenztsein und seinen Wunsch,
sich zu integrieren; die Bedrohung seines jüdischen Lebens im faschistischen
Deutschland und die Sehnsucht nach einem erfüllten Leben mit Lisbeth.
|
1935. A valley in the Black
Forest. Levi, the cattle dealer, arrives in the valley to do business,
as he does each year. This year, he also wants to court Lisbeth Horger
to win her hand in marriage. But the valley has changed. The engineer
Fabian Kohler and a group of railway workers have been sent from Berlin
by the Reichsbahn, the National Railway, to repair damage in a train
tunnel. They introduce a new spirit to the closed-off world of the Black
Forest valley. Lisbeth is faced with decisions, either to remain in
a relationship with her boyfriend Paul Braxmeier or to choose Levi.
Almost imperceptibly, the other valley inhabitants also enter the new
era. Farmer Horger will no longer sell his cattle to the Jew Levi. Swastika
flags appear on the pub tables, Levis car tyres are slashed. A
familiar world has become hostile and strange. Nobody sticks up for
Levi. Except Lisbeth. Didi Danquart: If I tell a story set in
1935 in 1997, it has to be modern, it has to be up to the expectations
of a cinema audience which is mostly between 20 and 30 years old. I
am, therefore, not interested in reconstructing former victims and perpetrators
authentically, but interpreting the past once again with new images,
language and attitudes. A film today should leave old patterns of thought
behind, the easy division into good and bad, innocence and guilt. Levi
is a microcosm in which one can discover fascism just as much as contemporary
ethnic conflicts. The question is, where will life take us,
Levi says to Lisbeth. The sentence emphasizes two facts: his position
as an outsider and his wish to integrate; the threat to his Jewish life
in fascist Germany and his longing for a fulfilled life with Lisbeth.
|