Ayreen Anastas, Rene Gabri

Black Bach Artsakh
2021

150 Min. Armenisch, Englisch.

Black Bach Artsakh ist eine filmische Konstruktion.

Der Film beruht aus Interviews mit der Bevölkerung Bergkarabachs im Jahr 2007, also zwischen zwei Kriegen. Wie in früheren Arbeiten von Ayreen Anastas und Rene Gabri arbeiten sie auch hier mit Zeitebenen: Haben sie in der Vergangenheit ihre Filme live geschnitten und zur Aufführung gebracht, so nutzen sie jetzt die zeitliche Distanz, um altes Material neu zu betrachten.

In Anlehnung an die Beschäftigung von Straub/Huillet und Pier Paolo Pasolini mit der Musik von Johan Sebastian Bach experimentieren sie mit den Versprechen, die seine Musik zu geben scheint.

Die Künstler*innen Ayreen Anastas und Rene Gabri interessieren sich für das Kinoerlebnis als eine Erfahrung, die – ähnlich einer Klinik – einen Raum für die Veränderung unserer Welten, für Fürsorge, für das Nähren von Augen und Ohren und für das Heilen der Seelen bietet – insbesondere für jene, deren Welten bedroht bleiben, deren Stimmen ausgeblendet und von denen dem Jenseits überantwortet werden, die sich selbst im Zentrum der Geschichte und auf dem Sitz der sogenannten Macht wähnen.

Produktion Rose Sélavy. Produktionsfirma Parks Luksemburg (New York, USA). Regie, Buch Ayreen Anastas, Rene Gabri. Kamera Rene Gabri. Montage Rene Gabri, Ayreen Anastas. Musik Johann Sebastian Bach. Sound Design Ayreen Anastas, Rene Gabri. Ton Rene Gabri.

Filme

1996: Less Confused Than I Was, More Confused Than I Should Be. 1997: The City and Memory. 1998: Borderline. 1999: Self Portrait Video, Dating Videos, Splendor in the Grass Revisited. 2001: Artistalk, Movements. 2002: Confession Tapes, Music Videos, Love and Suicide, Library of Useful Knowledge. 2003: What is Sixteen Beaver? (mit Pedro Lasch), M* of Bethlehem. 2004: Know Fundamentalism, Eden Resonating, Istanbul, Why?. 2005: Pasolini Pa* Palestine, 7 X 77 (9 Min.), Nyctalopia (mit e-Xplo). 2006: All Strayed and Were Incapable of Using, The Loneliest One, Good Architecture, We Accepted the Misfortune But Misfortune Didn't Accept Us, What Everybody Knows, Nicest Life, Nicest Food, Nicest Water, Building Vacancy Maps, Valley of the Graces, What Has Passed. 2008: The Meaning of Everything, Thus I spoke and ever so softly for I feared my thoughts and hinter thoughts. 2009: case sensitive america, Die Vant. 2010: testing nothing in a little room is the way to use the room and nothing is then lost and that is such a correction (Forum Expanded 2010), After all these introductions I wish to say something, Kindred Spirits, Project for a Revolution in New York, Some People Have the Watch: Others Have the Time. 2011: January 28, 2011. 2012: Chronique d'un film with François Bucher, The Line is My Line and the Word is Mine, I want to go without you: fiction in the absence of proper names, Strike Film with The Indivisible or Inadmissable Committee. 2013: A Continuous Film Altered Daily: Days 1-12. 2014: A Geography of Palestine or The Storyteller, When we act or undergo, we must always be worthy of what happens to us, Bouazizi's Neighbor, Something for All the World, My Body and Mind is the World Too. 2015: Notes Toward a New Theory of the Arabesque, They Went Away to Stay with Ben Morea, In the Presence of Absence, In the Absence of Objects Seen. 2017: We Refugees, And You, What Do You Seek?. 2018: An Untimely Film For Every One and No One (Forum Expanded 2018). 2019: Outlines for a Communist Museum in Palestine (Forum Expanded 2019), A Thanksgiving Prayer. 2020: Letter to Harun: Postscript to What Everybody Knows, Born of the *  *  * : On Zarathustra's Going Under from Cairo to Oran (Forum Expanded 2020). 2021: Black Bach Artsakh.

Foto: © Ayreen Anastas, Rene Gabri